Саме освіта, її якість та доступність визначає майбутнє сильної та розвиненої України
Проте влада, замість впровадження комплексних змін в
українській освіті, намагається яскравим піаром підмінити необхідну суть.
Нещодавно бюджетний комітет Верховної Ради ухвалив рішення
про виділення понад 70 мільйонів гривень на освітні проекти у заснуванні нових
державних вищих навчальних закладів.
Водночас Україну збурила новина, що МОН напередодні нового
навчального року скоротило фінансування державних закладів вищої освіти, що
призвело до різкого скорочення фінансування держзамовлення. А відтак, до
аврального звільнення викладачів та скорочення освітньо-наукових програм.
На президентський університет майбутнього, який був
презентований у травні цього року, планують виділити на побудову першої черги з
держбюджету 7,2 млрд. Згідно з планами, вже у вересні наступного року мають
набрати перших студентів.
У той же час освітні експерти стверджують, що обрана
модель створення флагманського українського університету є передчасною та не
варто очікувати швидкого ефекту у якісному перетворенні української освіти та
підготовки в Україні фахівців високого рівня.
Зараз не на часі заснування та будівництво нових
навчальних закладів, а варто зосередитися на якісному перетворенні існуючих
навчальних закладів та задля збереження робочих місць українським викладачам.
Експерти «УДАРу Віталія Кличка» наполягають, що головним
мірилом у перетворенні освітньої сфери має бути якісна та доступна освіта
Людини, кожного українця.
Ми маємо прагнути забезпечити гідні умови для життя
молодих українців. Щоб в Україні залишилися працювати та створили сім’ї
найбільш освічені, найбільш працездатні, найбільш активні люди. Наше завдання –
зробити Україною комфортною для наступних поколінь.
Державні програми
мають насамперед орієнтуватися на теперішнє. Тут і зараз підтримати українську
молодь. Забезпечити можливість отримати якісну освіту, отримати підтримку
інноваційних стартапів. Втримати, а вірніше – змотивувати молодь не лише
залишитися у країні, а й активно долучатися до її розбудови.
«УДАР Віталія Кличка» наполягає, що виключно комплексне
перетворення освіти дозволить досягти успіху для майбутнього України. А для
цього необхідно додаткові кошти, що виділені на освіту, спрямувати на реальні
перетворення системи освіти та на розвиток існуючих закладів вищої освіти
України.
Зокрема в УДАРі виокремлюють головні кроки, які наблизять
українську освіту до якісних змін. Для цього необхідно:
- довести наукомісткість валового внутрішнього продукту щонайменше до 2%.
- інтегрувати стратегії розвитку освіти і науки, посилити наукову складову в діяльності університетів, створити мережі дослідницьких університетів, в яких фінансування наукових досліджень складатиме не менше третини загального бюджету.
- зберегти та модернізувати інтелектуальний та матеріально-технічний потенціал самоврядної академічної науки, посилити інтеграцію зусиль академічної, університетської та галузевої науки задля виконання пріоритетних державних завдань.
- сформувати систему ефективної координації фундаментальних і прикладних наукових досліджень у різних секторах науки.
- створити на базі Державного фонду фундаментальних досліджень Національного наукового фонду для фінансування пріоритетних досліджень у сфері точних, природничих та соціогуманітарних наук на конкурсній основі, із дотриманням прозорості та звітності його діяльності, забезпечити бюджет Національного наукового фонду в обсягах, не менших 10% загального обсягу фінансування науки.
- розширити реальну автономію вищих навчальних закладів, закріпити на законодавчому рівні гарантії цієї автономії (у тому числі й права університетів самостійно розпоряджатися заробленими коштами), розвивати студентське та учнівське самоврядування, здійснювати політику державно-громадського партнерства у сфері освіти та науки. ○ надати підтримку для міжнародного освітнього та науково-технічного обміну.
- підвищити суспільний престиж праці освітян та науковців. Зокрема й шляхом забезпечення гідного матеріального статусу, державної підтримки наукової та освітянської молоді через систему грантів тощо.