Вже 7-й місяць триває епопея з просування законопроекту 5600
Депутати вже тричі знімали з розгляду порядку денного скандальний 5600, прийняття якого значно погіршить життя українським підприємцям. Навіть депутати з провладної більшості вже відмовляються його підтримувати.
У партії «УДАР Віталія Кличка» ще до офіційної реєстрації законопроєкту відразу заявляли, що уряд під виглядом боротьби з олігархами замислив посилити фіскальний тиск на бізнес та атакувати середній клас українців.
Завдяки нашим спільним зусиллям вдалося домогтися того, що ряд скандальних норм виключили з проекту. Проте, у разі ухвалення законопроекту та після набуття ним чинності, значно ускладниться життя простим українцям, підприємцям.
Влада у бажанні отримати 30 млрд грн для бюджету-2022 сприймає прийняття 5600 безальтернативним рішенням. Навіть за словами голови податкового комітету Верховної Ради Данила Гетьманцева, що ухвалення цього законопроекту зафіксовано у меморандумі МВФ.
Замість збалансування бюджету та створення у державі умов для пожвавлення, у першу чергу, розвитку малого та середнього бізнесу, частка якого у ВВП країни за різними оцінками становить від 49 до 55%, а залучених працюючих людей більше понад 60%, натомість влада створює нові складнощі для бізнесу.
Цей законопроект проти того, щоб українці ставали заможнішими. Проте жодної «шкоди» не завдає олігархам, ба більше – надає їм преференції.
Так до другого читання є положення, які посилюють фіскалізацію українського бізнесу та збільшують тиск на українців: зберіглася норма про мінімальне податкове зобов’язання (МПЗ) яке платитимуть користувачі землею (особи чи компанії). Тобто незалежно від того чи отримав фермер чи власник землі прибуток він має заплатити державі мінімум 5% від вартості землі. Наприклад, фермерське господарство орендує 10 га на Київщині. Компанія має найманих працівників, із зарплати яких відраховує ПДФО та військовий збір. Після запровадження МПЗ компанії доведеться заплатити більше податків. Якщо сума всіх сплачених компанією податків буде меншою за визначене МЗП, то цю різницю доведеться доплатити;
селяни змушені будуть платити податки за продаж продуктів, вирощених на своєму городі біля будинку. Так їх хочуть зобов'язати сплачувати податок на доходи фізосіб (18%) у разі, якщо отриманий від продажу продуктів дохід перевищить 12 мінімальних зарплат (у 2021 році цей показник становив 72 тис грн, у 2022 році – 78 тис грн.);
хоч депутати і відмовилися оподатковувати продаж квартир ПДВ в 20%, що б призвело до зростання їхньої вартості для українців, проте в законопроєкті передбачена норма справляння ПДФО 18% з продажу другої та третьої квартири в рік, що автоматично потягне зростання вартості квартир для українців;
залишилося обмеження права виїзду керівника платника податків за кордон за наявності податкового боргу понад 1 млн грн. Фактично кожен власник бізнесу стає потенційно невиїзним. Держава мимоволі відновлює своєрідне кріпацтво та обмежує конституційне право громадян на вільне пересування. А якщо це міжнародний бізнес, то керівник обмежений у продуктивній діловій активності. Це знизить і так невисоку інвестиційну привабливість країни;
передбачені норми законопроєкту позбавляють права бути платниками єдиного податку четвертої групи для дрібних та середніх виробників курятини, що може призвести до закриття дрібних господарств та подорожчання продукції птахівників для українців.
Експерти партії «УДАР Віталія Кличка» наполягають на тому, що світовий досвід свідчить, що зростання економіки досягається в інший спосіб.
Посилення фіскального тиску та збільшення бази оподаткування за жодного випадку не призведе до збільшення ВВП країни. Влада має зосередитися виключно на заходи стимулювання. Зокрема в економічній програмі «УДАРу» загострена увага на таких важливих кроках, що можуть посилити динаміку зростання економіки країни:
встановленням рівних податкових правил для всіх, без пільг для великого бізнесу.
Адміністрування податків та підприємницької діяльності загалом має бути прозорим та зрозумілим;
вдосконаленням антимонопольного законодавства і налагодження
ефективної роботи АМКУ, без врахування «особливих інтересів великого
бізнесу»;
завершенням судової реформи і встановленням однакових справедливих правил для всіх;
чітке дотриманням своїх зобов’язань перед іноземними інвесторами.
Наполягаємо, що 5600 має бути ветований Президентом та влада має розпочати широкий суспільний діалог з представниками дрібного середнього підприємництва.
Пріоритетом має стати створення додаткових стимулів розвитку, а не посилення податкового тиску на підприємців.